Mały ZUS plus

Od 1 lutego uprawnieni do korzystania z Małego ZUS-u w dotychczasowej formule - będą mogli opłacać składki w ramach Małego ZUS-u Plus, który tego dnia wejdzie w życie.

Około 6 tys. drobnych przedsiębiorców w województwie podlaskim w ubiegłym roku skorzystało z tzw. Małego ZUS-u. W tym roku do 8 stycznia dołączyło kolejne 1,4 osób korzystających z formy samozatrudnienia. Ich składki są aktualnie liczone proporcjonalnie do przychodu i niższe średnio o kilkaset złotych miesięcznie.

- Mały ZUS Plus to rozwiązanie również dedykowane dla najmniejszych firm, których przychód w 2019 roku nie przekroczy kwoty 120 tys. zł.- informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego

- Chęć skorzystania z „małej działalności gospodarczej plus” będzie można zgłosić do 2 marca. Natomiast przedsiębiorcy uprawnieni do korzystania z Małego ZUS-u w dotychczasowej formule, od 1 lutego będą mogli opłacać składki w ramach Małego ZUS-u Plus. Nową podstawę wymiaru składek właściwą dla Małego ZUS-u Plus wskażą w imiennych raportach miesięcznych albo deklaracjach rozliczeniowych składanych za luty dopiero w miesiącu marcu.– dodaje Krupicka.

- Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o tym, że opłacanie niższych składek przełoży się w przyszłości na niższe emerytury i inne świadczenia z ZUS jak zasiłki chorobowe, opiekuńcze, macierzyńskie.

Jaki jest aktualnie Mały ZUS

Obecnie od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje tzw. Mały ZUS. Mogą z niego korzystać przedsiębiorcy, których średniomiesięczny przychód nie przekraczał 2,5-krotności minimalnego wynagrodzenia, czyli 63 tys. zł w roku 2018 i 67,5 tys. w 2019 - rocznie. W ich przypadku składki na ubezpieczenia społeczne naliczane są proporcjonalnie do przychodu.

Mały ZUS Plus obniży składki tym, którzy już obecnie korzystają z Małego ZUS-u, a także poszerzy grono przedsiębiorców, którzy będą mogli płacić niższe składki.

Jaki będzie Mały ZUS Plus

Aby skorzystać z Małego ZUS-u Plus, oprócz spełnienia kryterium nieprzekroczenia rocznego przychodu w wysokości 120 tys. zł, wymagane jest również prowadzenie działalność w poprzednim roku przez co najmniej 60 dni. Z ulgi nie skorzystają przedsiębiorcy, którzy rozliczali się w poprzednim roku w formie karty podatkowej i jednocześnie korzystali ze zwolnienia sprzedaży z podatku VAT.

- Oprócz dotychczasowego obowiązku przedkładania przez przedsiębiorców informacji o rocznym przychodzie z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz o podstawie wymiaru składek, powinni oni przekazywać dane dotyczące dochodu oraz form opodatkowania. Te dodatkowe informacje przedsiębiorcy będą składać, jak dotychczas, w imiennym raporcie miesięcznym albo w deklaracji rozliczeniowej. Nie będzie to więc wymagać wypełniania żadnych dodatkowych nowych formularzy ani druków.- wyjaśnia rzeczniczka.

Niższą składką można będzie opłacana maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu kolejnych 60 miesięcy prowadzenia działalności. Z rozwiązania nie będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy wykonują działalność na rzecz swoich byłych pracodawców.

Deklarację skorzystania z Małego ZUS-u Plus będzie można zgłosić w tym roku do 2 marca, a w następnym roku do 1 lutego 2021 r. W dalszym ciągu zachowana zostaje możliwość korzystania z ulg w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne w kolejności: najpierw 6 miesięcy „ulgi na start”, potem 24 miesiące preferencyjnych składek, a następnie Mały ZUS Plus.

Katarzyna Krupicka

regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Możliwość płatności kartą płatniczą

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.