ZUS informuje: Dzięki PUE załatwisz wiele spraw bez wychodzenia z domu

Wnioski o świadczenie postojowe, dodatek solidarnościowy, „dobry start", informacja o stanie konta w ZUS, symulacja hipotetycznej emerytury, podgląd wystawionych zwolnień lekarskich, a w najbliższym czasie również Bon turystyczny – to wszystko można załatwić przez PUE. Z Platformy Usług Elektronicznych może skorzystać każdy klient, który ukończył 18 lat, założy konto na PUE i potwierdzi swoją tożsamość.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) jest wygodnym i bezpłatnym narzędziem, które ułatwia kontakty z ZUS. Dzięki niej przez Internet możemy załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, np. złożyć wnioski i dokumenty drogą elektroniczną, umówić się na wizytę w ZUS. Platforma umożliwia też wgląd do danych zgromadzonych w ZUS, zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi. Wkrótce na PUE, w roli „Ogólne", w panelu bocznym powstanie osobna zakładka dla osób korzystających z Bonu turystycznego . Bon trzeba będzie aktywować, np. na kilka dni przed planowanymi wakacjami.

Platforma umożliwia dostęp do danych zgromadzonych między innymi na panelach:

  • ubezpieczonego (pracownicy, za których pracodawcy odprowadzają składki),
  • płatnika (firmy, instytucje które odprowadzają składki do ZUS),
  • świadczeniobiorcy (emeryci i renciści).

Pracownik może zobaczyć, czy płatnik składek zgłosił jego oraz członków rodziny do ubezpieczeń oraz czy rozliczył za niego należne składki. Może też sprawdzić stan swojego konta w ZUS lub obliczyć hipotetyczną wysokość emerytury, korzystając z kalkulatora emerytalnego. Ma również wgląd do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Z kolei płatnik składek na PUE może skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosi pracownika do ubezpieczeń, wypełni i przekaże dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS. Może również złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE oraz weryfikować bieżące rozliczenia. Aby płatnik mógł wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty, w tym dokumenty ubezpieczeniowe, musi mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym.

Natomiast świadczeniobiorca na PUE może sprawdzić informacje o przyznanych i wypłacanych mu świadczeniach, czyli emeryturach, rentach czy zasiłkach. Ma również dostęp do rozliczenia podatkowego (formularza PIT), może umówić się na wizytę w ZUS lub złożyć wniosek o zmianę swoich danych.

Założenie profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS przebiega dwuetapowo. Najpierw musimy zarejestrować się wypełniając elektroniczny formularz na stronie www.zus.pl. Drugim etapem jest potwierdzenie tożsamości. Możemy to zrobić osobiście w placówce ZUS. Wystarczy mieć ze sobą dokument, który potwierdzi tożsamość, np. dowód osobisty. Tożsamość potwierdzimy też elektronicznie, jeśli mamy podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej).

Jeśli korzystamy z usług banku, który podpisał porozumienie z ZUS, a nasza tożsamość została potwierdzona, np. przy zakładaniu rachunku bankowego, to możemy zarejestrować i potwierdzić profil na PUE ZUS również za pomocą bankowości elektronicznej.

Dzięki profilowi mamy możliwość składania wniosków m.in. o świadczenia z „tarczy antykryzysowej", dodatek solidarnościowy czy „dobry start". W najbliższym czasie będziemy mogli również pobrać Bon Turystyczny. Zarezerwujemy także wizytę w wybranej placówce ZUS w określonym dniu i o określonej godzinie. Po zgłoszeniu się w ZUS-ie, w biletomacie na sali obsługi klientów podajemy swój login PUE. Po chwili zostaniemy przyjęci przez pracownika bez czekania w kolejce. By umówić się na wizytę, należy wybrać jednostkę ZUS, grupę spraw, której ma dotyczyć wizyta oraz jej termin. Spotkanie można anulować.

Profil na PUE nic nie kosztuje, a przynosi mnóstwo korzyści. Zachęcamy do zakładania i korzystania z tej usługi.

Anna Ilukiewicz

Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS

województwa warmińsko-mazurskiego

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

        Deklaracja dostępności

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Możliwość płatności kartą płatniczą

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.