Dwudniowa wycieczka Koła Terenowego Polskiego Związku Niewidomych w Hajnówce: Frombork, Elbląg, Malbork

O świcie dnia 28 lipca tego roku – była 4 nad ranem – Wyjechaliśmy bezproblemowo spod Urzędu Miasta w Hajnówce. W Bielsku Podlaskim dołączyła do nas zaprzyjaźniona już z nami pani pilot Iwona Kołos, która zawsze opowiada o ciekawostkach w mijanych miejscowościach i wydarzeniach na trasie.

Do Fromborka leżącego nad zalewem wiślanym dojechaliśmy o godz. 11, gdzie powitała nas przewodnik pani Jadwiga i zaraz przenieśliśmy się w czasy życia Mikołaja Kopernika. Tu właśnie spędził on ponad 30 lat życia i tu powstawało Jego dzieło Revolutionibus orbium coeletium (O obrotach ciał niebieskich). To we Fromborskiej gotyckiej Katedrze Najświętszej Marii Panny spoczywają szczątki wybitnego astronoma, lekarza, ekonomisty… W tejże katedrze są zabytkowe organy z poruszającymi się np., aniołami i gwiazdą; brzmiące czasem jak inne instrumenty oraz z możliwością połączenia się z drugimi organami przy prezbiterium kościoła w czasie gry jednego utworu. Koncert to była uczta dla ucha, bo katedra ma dobrą akustykę. Po dwustu-dwudziestusiedmiu stopniach weszliśmy na wieżę Radziejowskiego, gdzie na dole jeszcze pani uruchomiła wahadło Foucaulta, które pokazało nam o ile przesunęła się Ziemia wokół swej osi na zachód, gdy zeszliśmy z powrotem na dół. Pomiar nie całkiem dokładny, bo nie byliśmy na biegunie. Panorama Fromborka jest piękna, zielona, nad wodą z zabytkami: dawną wieżą ciśnień, domkami kanonicznymi, kompleksem szpitalnym Św. Ducha z muzeum medycyny, które odwiedziliśmy również.

Po lodach i krótkim odpoczynku ruszamy nad Kanał Elbląski. Jadąc spotykamy rzekę Elbląg, która jest najkrótszą rzeką Polski, liczy sobie 13 km długości, zmienia kierunek prądu, gdyż nie ma źródła. Do kanału dojeżdżamy w miejscu Jelenie i tam wsiadamy na statek, który przez dwie godziny płynie nie tylko wodą, ale cztery razy unosi się nawet ponad 20 m wysoko. Na dole nie ma wody tylko trawa, a statek nasz Kormoran chybocząc się nieco w specjalnym wózku, do którego wcześniej jeszcze wodą wpływał; na łańcuchach sunął naprzód. W czasie tych bezwodnych wzlotów kapitan zdążył nazbierać gruszek ulęgałek i podawał je rzucając pracującym kolegom i niektórych z nas też częstował. Były pyszne choć twarde. Jest to niewątpliwie ogromna atrakcja turystyczna i jedno z najznakomitszych rozwiązań hydrotechnicznych na świecie. Cumujemy w Buczyńcu, skąd jedziemy na nocleg do hotelu Elka w Elblągu.

Drugi dzień wycieczki to spacer po najciekawszych miejscach Elbląga (kiedyś Marienburga) Te miejsca to m. in. Katedra Św. Mikołaja ze strzelistą, 97 metrową wieżą; wieża targowa; Ścieżka Kościelna, po przejściu której ładnie widać wspomnianą katedrę; ciekawe muzeum integracyjne poświęcone życiu i historii ludzi tych ziem… Oczywiście jest tam i legendarny piekarczyk, co ratował miasto przed wrogiem. Pocałowanie go w nos przynosi szczęście – zwłaszcza paniom. Idąc miastem spotyka się pomniki sztuki socrealistycznej. Miały one zaskakujące nazwy jak wstążka czy żubr… Trudne do odgadnięcia.

Zwiedzanie zamku krzyżackiego w Malborku zaczęliśmy już o godz. 12/30. Pani Anna, przewodnik zamkowa, jak troskliwa, gościnna, taktowna – gospodyni oprowadzała naszą grupę po zamku średnim i górnym. Dolny czeka w kolejce na fundusze, by go udostępnić turystom. Zapiera dech ogrom, grubość murów; solidność bram, widok mostów zwodzonych; wielkość i wysokość pomieszczeń z palmowymi sufitami, freskami, mozaikowymi posadzkami i przedmiotami ówczesnego codziennego użytku. A także refleksja nad niszczycielskim działaniem Wojen. Na uwagę zasługuje sobie pani Anna Pawlikowska. Nie spotkałam jeszcze przewodnika osoby w starszym już wieku, równie energicznej z pasją i talentem do tego co robi. Tak opowiadała, pokazywała i przemieszczała się z naszą grupką po obiekcie, że ja i inni zapomnieliśmy o swojej niepełnosprawności. Pożegnaliśmy panią Annę gromkimi brawami, zaproszeniem do Hajnówki i obietnicą, że ten dzień i to co wynieśliśmy ze Spotkania będzie w nas zawsze.

Po obiedzie o godz. 16 ruszyliśmy w powrotną drogę do Hajnówki. Czas wypełnił najpierw odpoczynek w deszczowej atmosferze, a potem koleżeńskie pogaduszki. Przyjazd nasz był opóźniony o godzinę z powodu korka w okolicach Mławy.

W imieniu osób uczestniczących w wycieczce dziękuję Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Urzędowi Miasta Hajnówka za finansowe wsparcie naszej turystycznej przygody.

Tekst: Małgorzata Sokołowska

Zdjęcia: Dorota Królikowska-Łapińska

KONTAKT

ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

KONTAKT DO REFERATÓW

ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

Klauzula RODO

NA SKRÓTY

Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.