II Międzynarodowy Festiwal Teatralny WERTEP
- Utworzono: poniedziałek, 09, sierpień 2010 15:32
- Odsłony: 4844
Muzyka, mimika, gesty i wiele rekwizytów to narzędzia aktorów, którzy wprowadzili hajnowską publiczność nie tylko w świat bajki. Teren Hajnowskiego Domu Kultury zamienił się w wielką scenę, na której aktorzy prezentowali swoją wizję świata.
W tym roku festiwal podbija nowe miejsca, w których teatr nie gości zbyt często. Poza Kleszczelami, Białowieżą i Hajnówką, festiwal odbył się również w Narewce i Czeremsze. – Dziesięć miejscowości zgłosiło się, by był u nich WERTEP – mówi Dariusz Skibiński – koordynator i organizator festiwalu – Nie wiem, czy jesteśmy w stanie temu sprostać. Może przyjmiemy jeszcze dwie miejscowości. Bo koniec końców będziemy spędzać dwa tygodnie na Podlasiu. Wszyscy się zgłaszają i chcą, by WERTEP był również u nich. Oczywiście to nas cieszy. Organizacja drugiego festiwalu nie była trudna. Ale ilość powodowała weryfikację godzin występów, ze względu na porę obiadową. – Było bardzo przyjemnie. Publika dopisała. Przez cały festiwal przewinęły się fantastyczne ilości ludzi – cieszy się Dariusz Skibiński. Pan Dariusz Skibiński zapewnia, że festiwal w następnym roku również się odbędzie. – Tradycja musi być zachowana.
Podczas festiwalu 13 grup teatralnych odegrało 50 przedstawień. Były to widowiska nawiązujące do różnych nurtów teatralnych – od bajek dla dzieci, przez spektakle plenerowe, na salowych przedstawieniach i koncertach kończąc. Zagrano spektakle nawiązujące do sztuki mimów, lalkarskiej, ale też parad klownów i kabaretów, czerpiące z komedii dell’arte, widowisk jarmarcznych, ale też misteryjnych, bliskich teatrom wertepowym.
Hajnowska publiczność miała okazję obejrzeć jedenaście przedstawień:
„Kopciuch” – spektakl dla dzieci (TEATR ARKADIA/PL)
Pierwszy teatr zafascynował najmłodszych widzów. Była to nowa odsłona historii o biednym Kopciuszku poszukującym miłości.
„Motyl” – (WALNY TEATR/PL)
Cykl 8 etiud lalkarskich opowiada historię o człowieku, jego naturze i o jej przekraczaniu. Adam Walny w swoim spektaklu poruszył temat zależności między życiem a śmiercią.
WALNY TEATR jest teatrem jednoosobowym. Adam Walny to reżyser, scenarzysta i aktor w jednym. – To nie jest przedstawienie dla dzieci, dlatego dodałem komentarz, by najmłodsi zrozumieli. Dziś nie ma na to czasu, ale zazwyczaj jest jeszcze dyskusja, co kto zrozumiał. I wtedy jest świetna zabawa.
Dzieci chętnie oglądają przedstawienia WALNEGO TAEATRU, gdyż jak sam aktor mówi – wiedzą, że to nie jest dla nich.
„Kruk” – spektakl dla dzieci (KIMBRI THEATRE/DE)
Spektakl „Kruk” przekraczając barierę językową opowiadaja historię obrazem i gestem. Powstała na motywach średniowiecznej baśni duńskiej opowiada historię okrutnej matki, która zamieniła swego syna w kruka, zaś córkę zamknęła w wieży i tylko krew dziecka może ocalić młodzieńca...
„Przetarg” (TEATR TETRAEDER/PL)
Inspiracją do powstania spektaklu była postać HUGONA CHRISTOFFA - mieszkańca Raciborza, który w okresie panowania III Rzeszy miał odwagę kreować akcje, które dziś nazwalibyśmy PERMONMANCE. Igrał z urzędowymi przepisami bawiąc się wieloznacznością słowa, wymykał się prawu, machinie urzędniczej, podejmował dialog z absurdem tamtego świata, za co zresztą został stracony.
„Punch i Judy” - spektakl także dla dzieci (A3TEATR/PL)
Plenerowe przedstawienie grane w konwencji jarmarcznej w żywym planie i z lalkami. Spektakl „Punch i Judy” to przerysowane kostiumy, zabawne sytuacje, humor i rozbrykanie aktorów.
„B
Teatr Delikates/W-wa - spektakl "B 612" wg "Małego Księcia" - urzekający prostotą monodram dla dzieci i dorosłych, ukazujący znaną historię w nowej multimedialnej odsłonie.
„Dzwonić, lecieć” – parada uliczna (TEATR SVABODNY/BY)
Inspiracją teatru było nieme kino, teatr jarmarczny i orientalny. Aktorzy w maskach i w wymyślonych kostiumach przeszli na szczudłach ulicami Dziewiatowskiego, Sportowa i Mostowa.
„Genesis” (WALNY TEATR/PL)
Za pomocą techniki chińskiego teatru cieni z użyciem ruchomych i wodnych ekranów, lalek planszowych i witrażowych Adam Walny obrazował i interpretował stworzenie świata. Sugerował też owego dzieła konsekwencje.
„Uczucie dźwięku – Apotheosis” (TEATR BRAMA/PL)
Mroczna sala i piękne głosy. To przedstawienie o miłości, radości, ale też samotności. Wśród tylu pięknych dźwięków zapomnieliśmy o codzienności.
„Muzyka i tańce korowodowe” (NOMADZI KULTURY/KAPELA HAŁASÓW/PL)
Jeszcze przed spektaklem mongolska jurta wypełniła się chętnymi do tańca w rytm muzyki popularnej wśród nomadów – koczowników, wędrowców. Duet z „Kapeli Hałasów” od lat podąża śladami wędrownych grajków. Ze swoich wypraw przywożą nie tylko instrumenty, ale też nowe tańce korowodowe.
„Hiob” – widowisko plenerowe (LWOWSKI TEATR WOSKRESINNIA/UA)
O relacji między Bogiem a człowiekiem, o Hiobie, którego Bóg doświadcza cierpieniem, by upokorzyć szatana opowiedzieli ukraińscy aktorzy. Przedstawienie oparte na poemacie Karola Wojtyły odbyło się w nietypowej scenerii. Wielkie drabiny, jeżdżące wehikuły, ogień i efekty pirotechniczne zachwyciły i małych i dużych odbiorców.
Z pewnością WERTEP odnosi coraz większy sukces. Przez cały dzień teren Hajnowskiego Domu Kultury wypełniony był widzami spragnionymi sztuki teatralnej. Każdy znalazł coś dla siebie. Wiem, że byli też tacy, którzy obejrzeli wszystkie występy. A nawet tacy, którzy wraz z grupami teatralnymi wędrują od początku festiwalu teatralnego, czyli od 4 sierpnia.
Projekt zrealizowany został we współpracy z władzami regionu, przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Podlaskiego, Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta Hajnówki, Urzędu Miejskiego w Kleszczelach, Gminy Białowieża oraz Gminy Narewka i Gminy Czeremcha.