PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały do dalszych analiz 3 warianty korytarzy kolejowej Północnej Obwodnicy Białegostoku. Budowa połączenia pozwoli na usprawnienie ruchu i lepszą ofertę podroży aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Postępują prace na podlaskim odcinku Rail Baltica i na stacji Białystok. Efektywne wykorzystanie środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” to dostępniejsza i atrakcyjniejsza kolej.
Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonawca studium wykonalności „Budowa Północnej Obwodnicy Białegostoku” przeanalizował uzyskane materiały. Informacje i uwagi zbierane były od jesieni 2019 r. m.in. z pięciu spotkań informacyjnych z mieszkańcami, videokonferencji w sierpniu 2021 r. oraz z nadesłanych 3 217 ankiet. Uwzględniając potrzeby społeczne, PLK do dalszych analiz wybrały trzy warianty przebiegu korytarzy nowej linii kolejowej (W6, W12, W 13).
W kolejnych etapach zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania techniczne oraz analizy środowiskowe i ekonomiczne. W ich wyniku zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant przebiegu obwodnicy, co planowane jest na II kwartał 2022 r. Planowane zakończenie wszystkich prac studialnych to II kw. 2023 r., następnie zostanie opracowana dokumentacja projektowa wraz z pozyskaniem koniecznych decyzji administracyjnych. Prace budowlane zaplanowano na lata 2027 – 2030.
– Białystok i województwo podlaskie potrzebuje nowych rozwiązań komunikacyjnych, w tym kolejowej obwodnicy miasta. Należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty. Jestem przekonany, że uda się wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące wszystkich i otwierające nowe możliwości dla rozwoju miasta i regionu – powiedział Tomasz Madras, wicewojewoda podlaski.
W Białymstoku wykonawca kontynuuje prace na stacji m.in. budowę przejścia podziemnego. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się łatwy dostęp do peronów i budynku dworca zapewnią windy i schody ruchome. Przy osiedlu Zielone Wzgórza budowany jest nowym przystanek z bezpiecznym dojściem podziemnym. W pobliżu osiedla Starosielce powstaje łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Ełku do Bielska Podlaskiego.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują środki unijne, dzięki którym zmienia się polski odcinek Rail Baltica - ważnej dla Europy linii kolejowej łączącej państwa nadbałtyckie. Rozwiązania stosowane przez PLK będą uwzględniały potrzeby i głos mieszkańców, przykładem jest budowa schodów ruchomych na stacji Białystok – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Czyżewie i Szepietowie są już widoczne konstrukcje nowych przejść pod torami oraz budynki nastawni. Na trasie budowane i modernizowane są mosty oraz wiadukty. W grudniu wykonawca rozpoczął demontaż konstrukcji starego mostu nad Narwią w Uhowie.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.
Projekt „Budowa Północnej Obwodnicy Białegostoku” jest finansowany ze środków budżetowych.
Tomasz Łotowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 798-876-051
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.