W tym roku planujemy zakończyć etap analiz formalno-prawnych. Opracujemy także model biznesowy i przeprowadzimy konsultacje. Z kolei na początku przyszłego roku ruszy inwentaryzacja zajazdu Bartnik, potem powstanie wizualizacja, a do lipca powinna już być gotowa dokumentacja projektowa. Tak wygląda harmonogram prac na najbliższe miesiące.
Co zrobiliśmy dotąd? Prace nad Akademią Przyrody ruszyły wiosną tego roku. W marcu odbyło się spotkanie z udziałem wszystkich partnerów projektu, doradców i całego środowiska edukacyjnego. Przełom nastąpił po majowej wizycie naszych partnerów z Alty w Norwegii. Zaprezentowaliśmy im propozycje dwóch lokalizacji: biuro projektu „Hajnówka OdNowa – Zielona Transformacja” przy ul. Piłsudskiego 8 i zajazd Bartnik przy ul. Parkowej. Goście z Norwegii jednoznacznie opowiedzieli się za tym drugim miejscem, podkreślając dobrą lokalizację (sąsiedztwo parku i bliskość dworca kolejowego) i otoczenie samego obiektu. Podobną rekomendację otrzymaliśmy od naszych doradców, m.in. ze Związku Miast Polskich, a także od przedstawicieli środowiska edukacyjnego.
W lipcu zorganizowaliśmy wizję lokalną obiektu, zaś 25 października burmistrz Hajnówki podpisał umowę notarialną dotyczącą kupna obiektu. Oficjalne przekazanie budynku pod zarząd miasta ma nastąpić w połowie grudnia. Według pierwotnych planów w budynku miała się mieścić wyłącznie Akademia Przyrody, ostatecznie jednak władze miasta podjęły decyzję, by umieścić tutaj także Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego i połączyć w jednym miejscu dwie funkcje.
Prace nad HCPL toczyły się niemal równolegle. 19 lipca zorganizowaliśmy spotkanie z hajnowskimi przedsiębiorcami, podczas którego przedstawiliśmy ideę HCPL i rozmawialiśmy z przedsiębiorcami o ich oczekiwaniach co do tego miejsca. W sierpniu zaprosiliśmy ich do udziału w ankiecie, w której poprosiliśmy o wskazanie konkretnych problemów, z którymi się zmagają w pracy.
W poniedziałek (28.11.) odbyło się spotkanie konsultacyjne, na którym przedstawiliśmy dotychczasowe ustalenia, a także wyzwania, przed którymi stoimy. Prowadził je Michał Basiński, nasz doradca z firmy Synergia z Lublina.
– Jesteśmy w połowie drogi do tego, by stworzyć w Hajnówce nową, innowacyjną formułę miejsca, które będzie wielofunkcyjne. Które będzie wychodziło naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, przedsiębiorców, osób, które brały udział w badaniach w trakcie pisania tego projektu – mówił ekspert. – Jeśli mówimy o czymś, co jest pionierskie, wymaga to ostrożnego podejścia do tematu. Dlatego analizujemy wszelkie możliwe informacje, które mogą nas dotyczyć. Szczególnie ważna jest analiza otoczenia formalno-prawnego.
Realizując projekt, musimy działać w zgodzie z wytycznymi Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, a każde przyjęte rozwiązanie uzasadnić. Ta realizacja przebiegać będzie w trzech etapach:
I etap – projektowanie i modernizacja (2022–2024): konsultacje społeczne, ekspertyzy i opinie, projekt funkcjonalny, projekt budowlany, modernizacja obiektu
II etap – okres trwałości projektu (2024–2029): funkcjonowanie zgodnie z zasadami programu, przygotowanie do komercjalizacji
III etap – komercjalizacja 2029+
– Hajnówka jest na wygranej pozycji. Miasto na tę inwestycję otrzymało 100 proc. dofinansowania – podkreślił Michał Basiński. – To się jednak wiąże z pewnymi ograniczeniami. Tymczasem naszym zadaniem jest zaspokoić oczekiwania mieszkańców na tyle, na ile możliwe to będzie w ramach zasad projektu. Poza tym musimy tak zaplanować funkcjonowanie tego miejsca, by było ono w stanie samo się utrzymać i miasto nie musiało do niego dokładać.
Wspomniane ograniczenia dotyczą okresu trwałości projektu, czyli pięciu lat po jego zakończeniu. Chodzi o to, że obiekt nie może w tym czasie zarabiać, byłoby to bowiem niezgodne z prawem. Musi funkcjonować tak, by koszty i dochody bilansowały się. Działalność komercyjna może stanowić jedynie 20 proc. przychodów obiektu bądź 20 proc. jego powierzchni. Po konsultacjach prawnych ustaliliśmy obszary, w których może się to odbywać. Są to:
edukacja przyrodnicza
zdrowie z natury
twórcza lokalność
marketing i zarządzanie.
Jakie atrakcje mogłyby się tutaj odbywać w ramach wymienionych funkcji? Mogą to być na przykład zielone szkoły (oferta połączona z noclegami i wyżywieniem), interakcyjna wystawa przyrodnicza (biletowana), Żywe Laboratorium Grzybów (w ramach współpracy z Politechniką Białostocką), zajęcia z edukacji przyrodniczej dla mieszkańców Hajnówki i przyjezdnych. A także:
ścieżka sensoryczna
siłownia zewnętrzna
animowanie i promocja działań wspierających prozdrowotne właściwości przyrody
oferta uzupełniająca publiczny system opieki zdrowotnej np. rehabilitacja
Zielona Świetlica Integracyjna
półkolonie i ferie z lokalną kulturą
warsztaty wpierające i promujące twórczość lokalną i dziedzictwo kulturowe np. dotyczące rękodzieła; galeria z możliwością zakupu lokalnych produktów czy rękodzieła.
Jeśli chodzi o Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego znalazłoby się ono zarówno w obszarze marketingu i zarządzania, jak i twórczej lokalności. W ramach działań bezpłatnych mogłaby się tutaj znajdować np. wystawa promująca lokalne produkty i producentów, warsztaty promujące edukację dla przedsiębiorczości czy punkt informacji turystycznej, gdzie można byłoby uzyskać kalendarz wydarzeń. To tutaj odbywałoby się też zarządzanie marką produktów lokalnych (udostępnianie znaku, regulamin, doradztwo w kwestii brandingu). Dodatkową atrakcją w obiekcie mogłaby też być wystawa poświęcona Simonie Kossak (twórcza lokalność).
Więcej informacji m.in. na temat możliwych do zrealizowania atrakcji znajdziecie tutaj: link do prezentacji.
Kolejną kwestią, nad którą trwają prace, jest forma prawna obiektu. Jest pomysł, by w czasie trwałości projektu zarządzało nim miasto. Po jego upływie natomiast odbędzie się konkurs na operatora zewnętrznego, który będzie już mógł obiekt w pełni skomercjalizować.
Tym, co interesuje mieszkańców, a także przedsiębiorców w kontekście HCPL, jest odpowiedź na pytanie: kiedy obiekt zacznie funkcjonować? W tej chwili jesteśmy na początku pierwszego etapu, czyli w trakcie analiz formalno-prawnych oraz konsultacji. Planujemy go zakończyć w tym roku. Jakie działania są przed nami?
Inwentaryzacja obiektu – styczeń 2023 r.
Koncepcja zagospodarowania – styczeń–luty 2023 r.
Opracowanie wizualizacji – styczeń–luty 2023 r.
Opracowanie dokumentacji projektowej – marzec–lipiec 2023 r.
I etap wykonania robót – sierpień 2023 – luty 2024 r.
Pozwolenie na użytkowanie – marzec 2024 r.
Początek działalności – kwiecień 2024 r.
Chcielibyśmy podkreślić, że dokumentacja projektowa obejmie modernizację całego budynku. Jednak w ramach projektu możemy sfinansować tylko I etap przebudowy. Taki, który umożliwi funkcjonowanie placówki w podstawowym zakresie. Na dokończenie prac miasto będzie szukać funduszy zewnętrznych.
– W ostatnich miesiącach pracy nad projektem często pytano nas, dlaczego szczegółowa koncepcja funkcjonowania budynku oraz formuła prawna nie powstały wcześniej, jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Tak jak czyni się w przypadku inwestycji finansowanych z funduszy unijnych. Stało się tak, ponieważ projekt norweski nie jest projektem inwestycyjnym, choć oczywiście dopuszcza przedsięwzięcia o charakterze inwestycyjnym – wyjaśnia Magdalena Chirko, kierownik Referatu Rozwoju Urzędu Miasta Hajnówka i liderka projektu. – To projekt, którego celem jest zapoczątkowanie takich działań, które dadzą miastu impuls do rozwoju. W trakcie jego realizacji ma nastąpić szerokie współdziałanie różnych środowisk społecznych, stąd ankiety i spotkania, na które zapraszamy mieszkańców. Ubiegając się o dofinansowanie, przedstawiliśmy jedynie pomysł, natomiast wszelkie szczegóły mają zostać wypracowane w trakcie.
Podkreśla też, że współdziałanie obejmuje nie tylko mieszkańców, ale też przedstawicieli różnych środowisk i partnerów projektu, do których należą m.in. Białowieski Park Narodowy, Instytut Biologii Ssaków PAN, Politechnika Białostocka czy Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
W poniedziałkowym spotkaniu konsultacyjnym wzięli udział radni oraz przedstawiciele organizacji turystycznej i przedsiębiorców. Jak oceniają przedsięwzięcie?
– W Hajnówce brakuje niskobudżetowych miejsc noclegowych dla grup zorganizowanych – stwierdziła Marta Grzelak, szefowa LOT „Region Puszczy Białowieskiej”.
W jej ocenie organizacja w obiekcie zielonych szkół czy ferii zimowych to dobry kierunek.
Z kolei przedstawiciel przedsiębiorców zgłosił następujące uwagi:
w HCPL nie powinno być konkurencji, czyli sprzedaży produktów. Turysta powinien jedynie uzyskać informację, jacy są producenci i gdzie można kupić ich produkty
przedsiębiorcy powinni być równo traktowani w kwestii używania znaku produktu lokalnego; (ustalono, że do końca marca 2023 r. przedsiębiorcy otrzymają do konsultacji regulamin, gdzie zostaną precyzyjnie ustalone zasady korzystania ze znaku)
podczas okresu trwałości obiektem nie powinno zarządzać miasto, ponieważ zachodzi obawa, że głos przedsiębiorców nie będzie brany pod uwagę. Powinno powstać stowarzyszenie bądź fundacja, w której miasto będzie jednym z członków (ustalono, że miasto zwróci się o opinię prawną w tej sprawie).
Przed nami kolejne spotkania. W sprawie Akademii Przyrody i HCPL chcemy się szeroko konsultować zarówno z mieszkańcami, przedstawicielami różnych środowisk, jak też naszymi doradcami z ZMP i ekspertami. Co ważne, projekt przewiduje wizyty studyjne w innych tego typu miejscach w Polsce. Za nami wizyta w mieście partnerskim w Norwegii. Przedstawiciele miasta oraz zespołu projektowego we wrześniu wrócili z Alty.
Julia Szypulska