grupa dzieci w zielonych koszulkach pozują do zdjecia z opiekunkami i burmistrzem w gabinecie Burmistrza Miasta Hajnówka

Kategoria

Kończy się rok szkolny, a wraz z nim innowacja pedagogiczna edukacji regionalnej „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana w Przedszkolu Nr 2 im. Kubusia Puchatka. Nadrzędnym celem innowacji było kształtowanie wśród dzieci poczucia własnej tożsamości, poprzez zapoznanie się z historią i dziedzictwem kulturowym Hajnówki, przy jednoczesnym formowaniu postaw zaangażowania się w życie środowiska lokalnego. W czasie wycieczek oraz zajęć przekazywano dzieciom wiedzę związaną z najbliższym otoczeniem: rodziną, tradycjami, miejscowością i regionem. Innowacja pedagogiczna „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana była w roku szkolnym 2023/2024 w grupie II „Kangurki” (3 i 4-latki) od 1 grudnia 2023r. do 17 czerwca 2024r.

Działaniem innowacyjnym było prowadzenie tablicy pamiątkowej zajęć i wycieczek w sali przedszkolnej. Tablica była na bieżąco uzupełniana zdjęciami, a dzieci tworzyły własne mapy pamięciowe w oparciu o wspomnienia dotyczące danych miejsc w Hajnówce. Od 13 do 16 czerwca 2024r. nastąpiło podsumowanie innowacji- omawiana była tematyka tygodniowa „Moja miejscowość”. Dzieci nazywały i wspominały wycieczki przy okazji projekcji zdjęć na tablicy multimedialnej.
Innowacja okazała się wspaniałą przestrzenią do rozwijania poczucia przynależności do miasta. Wiele miejsc dzieci określały jako znajome, w niektórych pracowali ich rodzice czy członkowie rodziny, a inne były stałym punktem ich drogi do przedszkola. W styczniu dwoje dzieci wzięło udział w plastycznym konkursie ogólnopolskim „Czy wy wiecie co turysta może zwiedzić w moim mieście?”. Była to okazja do ocenienia przez dzieci co najbardziej podoba im się w mieście.
 

Poprzez zajęcia i wycieczki zrealizowano następujące cele:

  1. Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i więzi emocjonalnej z najbliższym otoczeniem- regionem będącym częścią naszej Ojczyzny.

  2. Poznanie za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć edukacyjnych i kulinarnych specyfiki regionu.

  3. Dostrzeganie piękna najbliższej okolicy, jej walorów turystycznych i krajoznawczych. Stworzenie okoliczności do uważniejszego spojrzenia na otaczającą przestrzeń- jej jakość, znaczenie i wartość.

  4. Przekazywanie tradycji i kultywowanie jej.

  5. Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska przedszkolnego, regionalnego i tożsamości narodowej.

  6. Rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych i urządzeń medialnych,

  7. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, w tym symboli narodowych, państwowych i religijnych przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury autochtonicznej (tutejszej).

  8. Przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich.

Zrealizowane działania:

  1. Pokaz starych fotografii Hajnówki.

  2. Oglądnie pocztówek z Hajnówki.

  3. Wycieczka do skwerku miejskiego- oglądanie pomnika żubra.

  4. Wycieczka do Urzędu Miasta Hajnówka. Spotkanie z Burmistrzem Miasta- Panem Ireneuszem Kiendysiem.

  5. Zapoznanie z symbolami miasta – odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Skąd taki herb?

  6. Zapoznanie z historią powstania miasta.

  7. Zapoznanie z mapą Polski i miejscem na mapie w którym leży Hajnówka.

  8. Zajęcia kulinarne- pieczenie Hajnowskiego Marcinka (wpisanego na ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych)

  9. Wycieczka do Miejskiej Biblioteki Publicznej- zapoznanie z książkami o Hajnówce oraz autorami i ilustratorami pochodzącymi z Hajnówki (Tomasz Samojlik i seria o „Żubrze Pompiku”, Agata Łuksza i seria o „Jadzi i Stasiu Pętelce”)

  10. Odkrywanie kultury mniejszości narodowych poprzez wycieczkę do Muzeum i Ośrodka Kultury Białoruskiej. Oglądanie wystaw stałych i czasowych.

  11.  Wycieczka na ścieżkę edukacyjną na Judziance.

  12.  Poznanie różnych wyznań religijnych obecnych na Podlasiu- wycieczki pod cerkiew i i kościół.

  13. Wycieczka do Ośrodka Sportu i Rekreacji.

  14. Wycieczka do amfiteatru, oglądanie rzeźb w parku miejskim.

  15. Zajęcia w strefie relaksu w Parku Miejskim.

  16. Wycieczka do Strefy Żubra Pompika oraz na miejski plac zabaw.

  17. Wycieczka na dworzec PKP i wiadukt.

  18. Wycieczki i oglądanie murali Hajnowskich.

  19. Wycieczki w znane miejsca w Hajnówce (np. rynek miejski, wieża ciśnień, zabytkowe budynki przy ulicy ks. I. Wierobieja)

  20. Wycieczka do Hajnowskiego Domu Kultury

  21. Wspólne oglądanie wykonanych zdjęć na tablicy interaktywnej

  22. Spacery głównymi ulicami miasta. Oglądanie architektury.

Podczas ewaluacji i oglądania zdjęć oraz pocztówek z Hajnówki znalazło się kilka miejsc, których dzieci nie potrafiły nazwać, ponieważ nie odbyły się tam wycieczki. W związku z tym organizatorki postanowiły kontynuować innowację w przyszłym roku szkolnym. Zmianą będzie forma kolekcjonowania zdjęć z wycieczek. Obecną tablicę zastąpi album w formie A4, który dzieci będą mogły brać w dogodnej dla siebie chwili i wspólnie oglądać wykonane fotografie, a przez to rozwijać w sobie emocjonalny stosunek do ich małej Ojczyzny.

Autorki innowacji: mgr Agata Majewska-Iwaniuk, mgr Joanna Baczyńska

Source URL: https://hajnowka.pl/aktualnosc/oswiata/5392-dzieci-z-przedszkola-nr-2-poznaja-hajnowke