Kategoria

Zmieniając adres zamieszkania, siedziby, czy korespondencji należy powiadomić o tym ZUS, by nie doszło do niepożądanych sytuacji. Jeżeli klient nie zgłosi zmiany adresu i przesyłka trafi w niepowołane ręce, odpowiedzialność za to ponosi klient. Do tego korespondencja, będzie traktowana jako dostarczona, mimo że w istocie nie trafiła do zainteresowanego.

-Wysyłając korespondencję ZUS, kieruje ją na ostatni wskazany przez klienta adres. Jeżeli adres jest nieaktualny, z treścią listu może zapoznać się osoba do tego nieuprawniona. W takim przypadku istnieje dla klienta ryzyko naruszenia jego praw i wolności, związanych z udostępnieniem danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne. Dlatego tak ważne jest, aby zgłosić zmiany adresów – wskazuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.

O obowiązku zawiadamiania organów administracji publicznej o każdej zmianie adresu, w tym elektronicznego, informuje art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.

W jaki sposób spełnić ten obowiązek?

Informację o zmianach możemy przekazać do ZUS-u elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych PUE ZUS, za pośrednictwem operatora pocztowego lub osobiście w czasie wizyty w ZUS bądź e-wizyty. Wybór formularza, którym klient powinien poinformować o zmianach, zależy od tego, w jakiej roli występuje:

Warto przy tym zauważyć, że ubezpieczeni (np. pracownicy czy zleceniobiorcy),o zmianie adresu powiadamiają swojego płatnika składek i dopiero on zgłasza aktualizację do ZUS-u na druku ZUS ZUA lub ZUS ZZA. To samo dotyczy zmian adresu członków rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego przy ubezpieczonych.

Pamiętajmy też, że osoby, których adres się zmienia, a występują jako klienci ZUS w różnych rolach, powinni złożyć informacje stosownie do każdej z tych ról. Dlatego np. emeryt prowadzący działalność gospodarczą powinien zmieniając adres zamieszkania, poinformować o tym jako emeryt na formularzu ZUS EZP oraz jako płatnik poprzez dołączenie stosownych załączników (ZUS ZFA i ZUS ZZA) do wniosku o zmianę danych w CEIDG.

Katarzyna Krupicka

regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego


Source URL: https://hajnowka.pl/aktualnosc/zus/4392-warto-zawiadomic-zus-o-zmianie-adresu-do-korespondencji