W związku z ogłoszeniem o naborze wniosków o dofinansowanie w ramach drugiej edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Gmina Miejska Hajnówka ogłasza nabór wniosków proponowanych do zgłoszenia do dofinansowania w formie dotacji z drugiej edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
-
Rodzaj zadań planowanych do dofinansowania
Zgodnie z założeniami Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, Gmina może wnioskować o udzielnie dofinansowania, które zostanie przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z udzieleniem przez Gminę dotacji, o której mowa w art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, na nakłady konieczne, określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami tj. wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Ogłoszony nabór stanowić będzie podstawę do wyłonienia zadań, które Gmina Miejska Hajnówka, po ich pozytywnej weryfikacji, zgłosi do dofinansowania w ramach ogłoszonej drugiej edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
W przypadku otrzymania przez Gminę dofinansowania w ramach w/w Programu na realizację konkretnego zadania, z Wnioskodawcą tego zadania zostanie podpisana umowa o udzielenie dotacji.
-
Dotacja będzie przysługiwała osobom fizycznym lub prawnym, posiadającym tytuł prawny do zabytku.
-
Zasady składania propozycji wniosków do dofinansowania:
-
wnioski należy składać do Urzędu Miasta Hajnówka,
-
do złożenia wniosku służy formularz, którego wzór stanowi Załącznik do Załącznika Uchwały nr XLII/334/23 Rady Miasta Hajnówka z dnia 22 lutego 2023 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Dz.Uch.Woj.Podl. z dnia 27 lutego 2023 r., poz. 1122), który jest dostępny w siedzibie Urzędu Miasta Hajnówka.
-
wnioskodawca może złożyć wniosek o dofinansowanie w jedej z trzech kategorii do wysokości:
-
do 150 000 złotych,
-
do 500 000 złotych,
-
do 3 500 000 złotych.
-
Wysokość dofinansowania wynosi nie więcej niż 98% wartości zadania inwestycyjnego. Wnioskodawca musi zapewnić nie mniej niż 2% wkładu własnego. W przypadku gdy wartość ostateczna zadania objętego dofinansowaniem z Programu, ustalona po przeprowadzeniu postępowania zakupowego przez Wnioskodawcę, będzie wyższa niż jej wartość przewidywana w zgłoszeniu do dofinansowania z Programu, Wnioskodawca jest zobowiązany do pokrycia różnicy pomiędzy wartością przewidywaną, a wartością ostateczną, zwiększając tym samym udział własny w sfinansowaniu zadania.
-
Wypełnione formularze zgłoszenia składa się w formie:
1) papierowej w Urzędzie Miasta Hajnówka, ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka (pok. 219),
2) elektronicznej za pośrednictwem Platformy (ePUAP),
3) elektronicznej za pośrednictwem wiadomości e-mail przesłanej na adres: hajnowka@hajnowka.pl.
6) Formularze zgłoszeniowe składa się w terminie od 7 sierpnia 2023 r. do dnia 11 sierpnia 2023 r. do godz. 12.00.
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia wniosku bezpośrednio w Urzędzie Miasta w Hajnówce, elektroniczną skrzynkę mejlową lub platformę E-PUAP.
-
Wniosek powinien być wypełniony czytelnym pismem lub na komputerze.
-
Wniosek musi być opieczętowany i podpisany przez osobę/osoby, która/e zgodnie z postanowieniami statutu lub innego aktu jest/są uprawniona/e do reprezentowania podmiotu i zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych oraz zawierania umów.
-
1. Do wniosku należy dołączyć:
-
decyzję o wpisie do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków,
-
dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do zabytku,
-
pozwolenie właściwego konserwatora zabytków na wykonanie prac, które mają być przedmiotem dotacji,
-
prawomocne pozwolenie na budowę lub potwierdzenie zgłoszenia robót budowlanych, jeśli prowadzone prace, które mają być przedmiotem dotacji, wymagają takiego postępowania na podstawie przepisów Prawa budowlanego,
-
kosztorys inwestorski planowanych prac lub robót,
-
dokumentację fotograficzną stanu zachowania zabytku.
2. W przypadku przedsiębiorcy:
a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
b) informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. nr 53, poz. 311 ze zm.) albo w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. nr 121, poz. 810).
-
Zasady wyboru wniosków
-
Wyboru wniosków dokonuje Komisja powołana przez Burmistrza Miasta Hajnówka uwzględniając:
-
znaczenie zabytku dla dziedzictwa kulturowego: wartość artystyczna, historyczna i naukowa zabytku,
-
stan zachowania zabytku,
-
znaczenie zabytku i jego dostępność dla lokalnej społeczności,
-
zakres rzeczowy prac wpływający na zabezpieczenie, utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów destrukcji,
-
zaangażowanie finansowe Wnioskodawcy, w tym wskazanie innych źródeł finansowania prac lub robót,
-
poniesione przez Wnioskodawcę nakłady konieczne na wykonanie prac przy danym zabytku.
-
Od rozstrzygnięcia naboru nie przysługuje odwołanie.
-
Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
-
Burmistrz Miasta Hajnówka może odmówić Wnioskodawcy wyłonionemu w naborze przyznania dotacji i podpisania umowy, w przypadku nieuzyskania przez Gminę dofinansowania w ramach drugiej edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
-
Warunki podpisania umowy o dotację
-
Dotacja z drugiej edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków może zostać udzielona pod warunkiem otrzymania promesy wstępnej.
-
Burmistrz Miasta Hajnówka po otrzymaniu promesy wstępnej przedłoży rekomendacje w sprawie udzielenia dotacji Radzie Miasta Hajnówka, która podejmie w tej sprawie uchwałę określającą:
a) podmiot otrzymujący dotację;
b) nazwę zabytku;
c) nazwę zadania objętego dotacją;
d) kwotę przyznanej dotacji.
-
Uchwała Rady Miasta Hajnówka w sprawie udzielenia dotacji stanowić będzie podstawę do zawarcia umowy z Wnioskodawcą.
-
Szczegółowe i ostateczne warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania będzie regulowała umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą Miejską Hajnówka.
-
Termin i warunki realizacji zadania
-
Podpisanie umowy z Wykonawcą zadania powinno nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia otrzymania przez Gminę promesy wstępnej na realizację zadania, z zastrzeżeniem, że szczegółowe terminy realizacji zadania określone zostaną w umowie o dotację.
-
Zadanie powinno być zrealizowane zgodnie zasadami określonymi w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
-
Rozstrzygnięcie naboru wniosków
Informacja o przyjęciu wniosku i zgłoszeniu go do dofinansowania zostanie przekazana na adres wskazany we wniosku oraz zamieszczona na stronie internetowej Urzędu Miasta Hajnówka.
-
Postanowienia końcowe
-
Dodatkowych informacji na temat naboru udziela: Emilia Korolczuk, tel. 85 733 88 38.
-
Wnioski o dofinansowanie złożone po dniu 11 sierpnia 2023 r. nie będą rozpatrywane.
-
Szczegółowe zasady naboru oraz realizacji i finansowania inwestycji ze środków drugiej edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków znajdują się pod adresem: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow-edycja-druga/#c28976