Wniosek na brak dostępności, o zapewnienie dostępności oraz skarga na brak zapewnienia dostępności - nowe prawa ustawowe związane z dostępnością podmiotów publicznych wchodzą we wrześniu 2021 r. Zgodnie z Rozdziałem 4 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, we wrześniu 2021 roku w życie wchodzą kolejne obowiązki oraz prawa związane z dostępnością.
Klient w zakresie dostępności urzędu może:
- poinformować o braku dostępności
-
poinformować o tym fakcie może każdy za pośrednictwem odpowiedniego wniosku
- złożyć wniosek o zapewnienie dostępności
-
Każda osoba będąca osobą ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawicielem ustawowym, od dnia 9 września 2021 r. będzie miała prawo złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej. Może to nastąpić po stwierdzeniu stanu faktycznego, wskazującego, że istnieją bariery w dostępności do urzędu i jego usług.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
dane kontaktowe wnioskodawcy; wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym; wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą; wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy. - Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności
-
W przypadku, gdy urząd nie zapewnił dostępności wnioskodawcy:
- wnioskodawca ma prawo złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności przez dany podmiot publiczny.
- Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON zgodnie z zapisami art. 32 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Wnioski oraz skargi należy złożyć do siedziby Urzędu Miasta Hajnówka:
- dostarczając go osobiście do sekretariatu Urzędu pok. 219
- wysyłając pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta Hajnówka, ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka
- wysyłając poczta elektroniczną do Koordynatora ds. dostępności na adres e-mail: e.korolczuk@hajnowka.pl lub na adres e-mail Urzędu Miasta: hajnowka@hajnowka.pl.
W sprawie pytań należy kontaktować się z Koordynatorem ds. dostępności Urzędu Miasta Hajnówka:
Emilia Korolczuk
tel. (85) 682 20 16
e-mail: e.korolczuk@hajnowka.pl
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o zapewnieniu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.