Ręczniki obrzędowe na muralach w Muzeum Białoruskim w Hajnówce

Dodane przez e.rynkowska - czw., 16/01/2025 - 10:08

Kategoria

Pierwszy w Hajnówce białoruski mural pojawił się na frontowej ścianie Muzeum i Ośrodka Kultury Białoruskiej w Hajnówce w roku 2020. Przedstawiał schematyczny wzór białoruski zaczerpnięty z wyszywanej koszuli ludowej. Było to nawiązanie do wzoru, który powstał wraz z muzeum, czyli w latach 90 -tych XX, ale ze względu na nietrwały charakter użytych materiałów- znikł z budynku, przestrzeni miasta, ale chyba też trochę świadomości ludzi.

W 2021 roku zrealizowano drugi mural na półokrągłej ścianie południowej muzeum, tzw. „wieży”, nawiązujący tym razem do tradycyjnego ręcznika obrzędowego. Przedstawiał wiejski krajobraz z polami, gospodarza orzącego pole, oraz wierzby. Oba murale zostały pozytywnie odebrane zarówno przez mieszkańców jak i turystów, którzy chętnie się przy nich fotografują. Podczas pracy nad tym muralem do Mirosława podszedł starszy dziadek i powiedział „Jakbym patrzył na mojego ojca jak orze, nawet wierzby takie same rosły na polu na miedzy...”

W kolejnym roku zrealizowaliśmy mural- tym razem we wnętrzu - na ścianie obszernej klatki schodowej części ekspozycyjnej muzeum. Mural o wymiarach 8 x 6 metrów pokazuje najciekawsze i najważniejsze obiekty Hajnówki oraz najbliższej okolicy: hajnowskie cerkwie, kościoły, muzeum, kolejkę wąskotorową, Krynoczkę, wiejskie chaty a także przyrodnicze walory, jak żubry na polanie, czy bociany. Stylistyka muralu również nawiązuje do ręczników obrzędowych. Przy tym muralu chętnie zatrzymują się wycieczki odwiedzające muzeum, pojawił się również w kalendarzu miejskim wydanym na 2024 rok.

W 2024 roku udało się po raz kolejny pozyskać fundusze i zrealizować dwa kolejne murale- na zewnątrz budynku. Jeden znajduje się tuż przy schodach wejściowych do Muzeum i niejako wprowadza w tematykę muzeum. Przedstawia wiejskie podlaskie chaty z okiennicami, drewniane budynki jak stodołę, spichlerz i kapliczkę kryte strzechą, oraz wóz zaprzęgnięty do konia, można też dostrzec dziadka z babcią grabiącą siano. Zwieńczeniem muralu są żubry idące nieopodal lasu. Aby zobaczyć drugi mural, trzeba obejść budynek, na wielkiej podłużnej ścianie widnieje ponad dziesięciometrowy ręcznik obrzędowy z wymalowanymi od góry: ptakami na rozlewiskach, koniem ciągnącym wóz z sianem, stogami siana, snopkami zboża, oraz ludźmi przy pracy- podczas żniw z sierpami, kosą ale i snopowiązałką. Wszystko to pokazuje dawną wieś podlaską, pracę ludzi i nawiązuje do charakteru muzeum i zgromadzonych w jego wnętrzach eksponatów etnograficznych. Wszystkie murale utrzymane są w jednolitej kolorystyce, nawiązującej do ręczników obrzędowych- na białym tle przedstawione są czerwono- szaro- czarne motywy.

Konsekwentnie od początku realizacji projektów muralowych, tak i tym razem zaprosiliśmy do współpracy Mirosława Zdrajkowskiego, absolwenta Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku na Białorusi oraz Policealnego Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim. Z Mirkiem Muzeum współpracuje od dawna, jego obrazy znajdują się w muzealnych zbiorach, jak również od niego rozpoczęła się realizacja projektu hajnowskiego muzeum „Białoruski alfabet sztuki” ok. 10 lat temu. Mirosław Zdrajkowski też konsekwentnie nawiązuje do ręczników obrzędowych i w malarski sposób przekuwa tradycję w nowoczesność. Stało się to już motywem przewodnim oraz znakiem rozpoznawczym jego twórczości. Powstało wiele obrazów- płócien pokazujących w „ręcznikowy” sposób podlaskie wsie, miasta, przeróżne wydarzenia a nawet zespół Czeremszyna. Jednak ręczniki obrzędowe kilkunastometrowe w postaci murali można zobaczyć tylko w Muzeum Białoruskim w Hajnówce, do czego zachęcamy.

Murale podkreślają w formie wizualnej białoruski charakter i ducha Muzeum. Zachęcają do wejścia do instytucji i zapoznania się wnikliwiej z naszą bogatą kulturą poprzez muzealne ekspozycje. Dzięki muralom nasze dziedzictwo kulturowe zaczyna być bardziej widoczne w przestrzeni miasta, ale też bardziej doceniane przez ludność miejscową. A najbardziej cieszy fakt, że młodzi ludzie chętnie się przy nich fotografują, co znaczy, że się z nimi identyfikują i jest to dla nich ważne.

Zrealizowano dzięki dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

fot: Agnieszka Tichoniuk

fot. Krzysztof Onikijuk, Agnieszka Tichoniuk

 

mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
murale
mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
mężczyzna na podnośniku wykonuje mural
murale
murale
mural
mural
budynek muzeum
mural
mural
mural

Strony w dziale: