Spektrum autyzmu bez tajemnic

Dodane przez administrator - pt., 28/08/2020 - 17:09
Grafika
logo FPER RP Podlaskie

W dniach 26-27 sierpnia uczestnicy kursu dla asystentów osób z niepełnosprawnością, organizowanego w ramach projektu „Hajnówka dostępna - program dostępności miasta w sferach kultury i turystyki inspirowany rozwiązaniami włoskimi z miasta Matera”, zgłębiali w praktyce zagadnienie osób dotkniętych autyzmem. Po wcześniejszym wstępie teoretycznym w trybie online, mogli wówczas doświadczyć na własnej osobie, jak funkcjonują ludzie ze spektrum. Spotkania prowadziła przedstawicielka Fundacji Kultury bez Barier Aleksandra Sztajerwald specjalistka ds. osób ze spektrum autyzmu, na co dzień z nimi pracująca.

 

Dzięki zastosowanym przez prowadzącą technikom warsztatowym kursanci za pośrednictwem zmysłów wzroku (utrudnione widzenie poprzez oklejone okulary), trudności w dotyku i koordynacji ruchu palców (poprzez grube rękawice z jednym palcem), słuchu (trudności w słyszeniu dźwięków przez założone słuchawki) poznali poruszanie się w życiu codziennym, w przestrzeni z perspektywy osób zmagających się z autyzmem.

Spotkania pozwoliły odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób i w jakich sytuacjach pomóc? M.in.:

  • otworzenie flamastra,
  • przytrzymanie kartki podczas pisania, malowania,
  • znalezienie miejsca wykonania zadania,
  • ukierunkowanie/odpowiednie ułożenie ciała,
  • przytakiwanie po dobrze wykonanym zadaniu,
  • podpowiadanie/naprowadzanie,
  • czytanie,
  • wskazanie miejsca do wpisania słowa, zdania,
  • powtarzanie,
  • zachęcanie, motywowanie,
  • pochwała w trakcie pracy i po dobrze wykonanym zdaniu,
  • podążanie.

W jaki sposób się komunikować z osobą autystyczną?

  • za pomocą krótkich zdań i używając prostych powszechnie znanych słów,
  • konkretne i jasne komunikaty, wskazujące na konkretne czynności,
  • unikanie słowa „nie”,
  • zachowanie cierpliwości i zrozumienia,
  • nie zwracamy uwagi na brak kontaktu; należy dać czas na odpowiedź ze strony osoby z autyzmem,
  • wykorzystywanie wizualizacji, piktogramów - komunikacja obrazkowa.

Uczestnicy mieli do wykonania konkretne ćwiczenia praktyczne wyłaniające powyżej wymienione trudności oraz zalecenia, co do zasad zachowywania się.

Przekazywana wiedza rozwiewa wątpliwości kursantów, wzbudza w nich wiele wrażeń, co często podkreślają w swoich wypowiedziach.

Emilia Korolczuk

Główny specjalista ds. wdrożenia w projekcie

 

uczestnicy szkolenia usadzeni przy stołach, przed nimi stoi prowadząca
uczestnicy szkolenia usadzeni przy stołach, przed nimi stoi prowadząca
uczestnicy szkolenia usadzeni w podkowę, na oczach maja okulary, w rękach sznurek
uczestnicy szkolenia podczas wędrówki po urzędzie w okularach deformujących widzenie
piktogramy, grafiki prezentujące przedmioty, sytuacje, ludzi
karton z pikrogramami
karton z pikrogramami
uczestnicy szkolenia podczas pracy w grupach
uczestnik szkolenia trzymający w rękach publikację
uczestnik szkolenia trzymający w rękach publikację
uczestnik szkolenia trzymający w rękach i przegladający publikacje
uczestnicy szkolenia usadzeni przy stołach, przed nimi stoi prowadząca
uczestnicy szkolenia usadzeni przy stołach, przed nimi stoi prowadząca
uczestnicy szkolenia usadzeni w podkowę, na oczach maja okulary, w rękach sznurek
uczestnicy szkolenia podczas wędrówki po urzędzie w okularach deformujących widzenie
piktogramy, grafiki prezentujące przedmioty, sytuacje, ludzi
karton z pikrogramami
karton z pikrogramami
uczestnicy szkolenia podczas pracy w grupach
uczestnik szkolenia trzymający w rękach publikację
uczestnik szkolenia trzymający w rękach publikację
uczestnik szkolenia trzymający w rękach i przegladający publikacje

Strony w dziale: