Kursy dla asystentów osób z niepełnosprawnościami rozpoczęte

Dodane przez administrator - pon., 24/08/2020 - 17:14
Grafika
logo FPER RP Podlaskie

 

13 sierpnia uczestnicy projektu „Hajnówka dostępna - program dostępności miasta w sferach kultury i turystyki inspirowany rozwiązaniami włoskimi z miasta Matera” rozpoczęli przygodę z nabywaniem wiedzy na temat różnych aspektów niepełnosprawności. Kurs dla asystentów osób z niepełnosprawnościami ma celu zapoznanie z dysfunkcjami, jakie dotykają społeczeństwo tj. niepełnosprawności wzroku, słuchu, ruchu, autyzm; w jaki sposób odbierana jest przez osoby nimi dotknięte otaczająca rzeczywistość oraz w jaki sposób udzielić im pomocy, by jednocześnie nie urazić. Całość realizowana będzie przez warszawską Fundację Kultury bez Barier, która na co dzień zajmuje się realizacją projektów kulturalnych dążących do udostępniania kultury osobom z niepełnosprawnościami.

 Kurs podzielony został na moduły według rodzajów niepełnosprawności:

- niepełnosprawność wzroku

- niepełnosprawność słuchu,

- spectrum autyzmu,

- niepełnosprawność ruchu

Każdy z nich przebiega w dwóch formach: w trybie online (wstęp teoretyczny) i stacjonarnie (warsztaty).

Uzupełnienie stanowią wykłady online:

- wstęp do tematu niepełnosprawności,

- Jak się nie wypalić wspierając innych?

- Radzenie sobie w trudnych i stresujących sytuacjach.

Łączna liczba godzin do realizacji to 48. Grupa kursantów liczy 15 osób. Są to przedstawiciele instytucji, organizacji pozarządowych z terenu miasta.

W dniach 20-21 sierpnia w sali konferencyjnej Urzędu Miasta odbyło się pierwsze spotkanie stacjonarne, poprzedzone wcześniejszym online. Jego temat dotyczył wsparcia osób z niepełnosprawnością wzroku. Prowadzącym był Robert Więckowski, wiceprezes fundacji. Jest osobą niewidomą. Podczas dwudniowych warsztatów uczestnicy poznawali świat osób niewidomych z ich perspektywy. Przez większość czasu mieli na oczach opaski, co wzmacniało doznania. Pierwsze zadanie polegało na pokonaniu labiryntu z zasłoniętymi oczami przy pomocy białej laski - i odnalezieniu wyjścia. Ciekawym doświadczeniem okazało się pisanie po tablicy z zasłoniętymi oczami, czy rozpoznawanie przedmiotów jedynie poprzez dotyk. Poznali także tzw. tyflografikę - to technika uwypuklania obrazów, przedstawiania rzeczywistości w różnej skali i proporcjach, odbieranej za pośrednictwem dotyku. Pomija szczegóły zbyt małe i precyzyjne, tak by dało się wyczuć, koncentrując uwagę na najistotniejszych dla obrazu elementach.

Często jesteśmy nieświadomi tego, jak należy zachować się wobec osoby niewidomej przez co możemy popełniać gafy? Robert podkreślał, iż nie należy narzucać się ze swoją pomocą, gdyż może to zostać negatywnie odebrane. Warto zapytać, czy takowej potrzebuje, jeśli uzyskamy odpowiedź odmowną po prostu odpuśćmy. W kontaktach liczy się delikatność, umiar, spokój i pozostanie sobą.

Kursanci nauczyli się, w jaki sposób prowadzić osobę niewidomą pełniąc rolę jego asystenta, czy otwierać drzwi będąc w jej towarzystwie. Nie jest to takie proste, jakby się wydawało.

Biorąc pod uwagę wytyczne ustawy o dostępności cyfrowej i konieczności udostępniania treści zamieszczanych na stronach internetowych, podczas kursu uczestnicy uczyli się opisu zdjęć za pomocą tzw. tekstu alternatywnego.

Wiedza zdobyta podczas warsztatów na pewno okaże się pomocna w codziennym życiu prywatnym oraz zawodowym. Mając świadomość tego jak należy się zachować, w jaki sposób reagować zyskamy życzliwy uśmiech i potwierdzenie, że wszyscy jesteśmy tacy sami…

Emilia Korolczuk

Główny specjalista ds. wdrożenia w projekcie

W sali, w której ustawione są kszesła i stoły, chodzą cztery kobiety. Na oczach maja opaski, jedna z nich w ręku trzyma białą laskę.
W sali na krzesłach siedzą uczestnicy kursu. Na oczach mają czarne opaski. Przed nimi stoi mężczyzna prowadzący zajęcia.
W sali na krzesłach siedzą uczestnicy kursu. Na oczach mają czarne opaski. Przed nimi stoi mężczyzna prowadzący zajęcia, kobieta pisze na białej tablicy.
Na zdjęciu mężczyzna i kobieta idą po sali.
Na zdjęciu przeźroczyste folie z wytłoczonymi obrazkami i podpisami w języku Braille'a.
Na zdjęciu dwie uczestniczku kursu schodza po schodach. Jedna z nich ma na oczach czarną opaskę i trzyma się poręczy, druga ją prowadzi.
Po korytarzu idą dwie uczestniczki kursu. Jedna z nich ma na oczach czarna opaskę, druga ją prowadzi.
Na zdjęciu, pomiędzy rozstawionymi krzesłami, chodzą trzy osoby: mężczyzna i dwie kobiety. Mają zasłonięte oczy, w rękach trzymają białe laski.
W sali, w której ustawione są kszesła i stoły, chodzą cztery kobiety. Na oczach maja opaski, jedna z nich w ręku trzyma białą laskę.
W sali na krzesłach siedzą uczestnicy kursu. Na oczach mają czarne opaski. Przed nimi stoi mężczyzna prowadzący zajęcia.
W sali na krzesłach siedzą uczestnicy kursu. Na oczach mają czarne opaski. Przed nimi stoi mężczyzna prowadzący zajęcia, kobieta pisze na białej tablicy.
Na zdjęciu mężczyzna i kobieta idą po sali.
Na zdjęciu przeźroczyste folie z wytłoczonymi obrazkami i podpisami w języku Braille'a.
Na zdjęciu dwie uczestniczku kursu schodza po schodach. Jedna z nich ma na oczach czarną opaskę i trzyma się poręczy, druga ją prowadzi.
Po korytarzu idą dwie uczestniczki kursu. Jedna z nich ma na oczach czarna opaskę, druga ją prowadzi.
Na zdjęciu, pomiędzy rozstawionymi krzesłami, chodzą trzy osoby: mężczyzna i dwie kobiety. Mają zasłonięte oczy, w rękach trzymają białe laski.

Strony w dziale: