Kończy się rok szkolny, a wraz z nim innowacja pedagogiczna edukacji regionalnej „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana w Przedszkolu Nr 2 im. Kubusia Puchatka. Nadrzędnym celem innowacji było kształtowanie wśród dzieci poczucia własnej tożsamości, poprzez zapoznanie się z historią i dziedzictwem kulturowym Hajnówki, przy jednoczesnym formowaniu postaw zaangażowania się w życie środowiska lokalnego. W czasie wycieczek oraz zajęć przekazywano dzieciom wiedzę związaną z najbliższym otoczeniem: rodziną, tradycjami, miejscowością i regionem. Innowacja pedagogiczna „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana była w roku szkolnym 2023/2024 w grupie II „Kangurki” (3 i 4-latki) od 1 grudnia 2023r. do 17 czerwca 2024r.
Poprzez zajęcia i wycieczki zrealizowano następujące cele:
-
Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i więzi emocjonalnej z najbliższym otoczeniem- regionem będącym częścią naszej Ojczyzny.
-
Poznanie za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć edukacyjnych i kulinarnych specyfiki regionu.
-
Dostrzeganie piękna najbliższej okolicy, jej walorów turystycznych i krajoznawczych. Stworzenie okoliczności do uważniejszego spojrzenia na otaczającą przestrzeń- jej jakość, znaczenie i wartość.
-
Przekazywanie tradycji i kultywowanie jej.
-
Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska przedszkolnego, regionalnego i tożsamości narodowej.
-
Rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych i urządzeń medialnych,
-
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, w tym symboli narodowych, państwowych i religijnych przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury autochtonicznej (tutejszej).
-
Przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich.
Zrealizowane działania:
-
Pokaz starych fotografii Hajnówki.
-
Oglądnie pocztówek z Hajnówki.
-
Wycieczka do skwerku miejskiego- oglądanie pomnika żubra.
-
Wycieczka do Urzędu Miasta Hajnówka. Spotkanie z Burmistrzem Miasta- Panem Ireneuszem Kiendysiem.
-
Zapoznanie z symbolami miasta – odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Skąd taki herb?
-
Zapoznanie z historią powstania miasta.
-
Zapoznanie z mapą Polski i miejscem na mapie w którym leży Hajnówka.
-
Zajęcia kulinarne- pieczenie Hajnowskiego Marcinka (wpisanego na ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych)
-
Wycieczka do Miejskiej Biblioteki Publicznej- zapoznanie z książkami o Hajnówce oraz autorami i ilustratorami pochodzącymi z Hajnówki (Tomasz Samojlik i seria o „Żubrze Pompiku”, Agata Łuksza i seria o „Jadzi i Stasiu Pętelce”)
-
Odkrywanie kultury mniejszości narodowych poprzez wycieczkę do Muzeum i Ośrodka Kultury Białoruskiej. Oglądanie wystaw stałych i czasowych.
-
Wycieczka na ścieżkę edukacyjną na Judziance.
-
Poznanie różnych wyznań religijnych obecnych na Podlasiu- wycieczki pod cerkiew i i kościół.
-
Wycieczka do Ośrodka Sportu i Rekreacji.
-
Wycieczka do amfiteatru, oglądanie rzeźb w parku miejskim.
-
Zajęcia w strefie relaksu w Parku Miejskim.
-
Wycieczka do Strefy Żubra Pompika oraz na miejski plac zabaw.
-
Wycieczka na dworzec PKP i wiadukt.
-
Wycieczki i oglądanie murali Hajnowskich.
-
Wycieczki w znane miejsca w Hajnówce (np. rynek miejski, wieża ciśnień, zabytkowe budynki przy ulicy ks. I. Wierobieja)
-
Wycieczka do Hajnowskiego Domu Kultury
-
Wspólne oglądanie wykonanych zdjęć na tablicy interaktywnej
-
Spacery głównymi ulicami miasta. Oglądanie architektury.
Podczas ewaluacji i oglądania zdjęć oraz pocztówek z Hajnówki znalazło się kilka miejsc, których dzieci nie potrafiły nazwać, ponieważ nie odbyły się tam wycieczki. W związku z tym organizatorki postanowiły kontynuować innowację w przyszłym roku szkolnym. Zmianą będzie forma kolekcjonowania zdjęć z wycieczek. Obecną tablicę zastąpi album w formie A4, który dzieci będą mogły brać w dogodnej dla siebie chwili i wspólnie oglądać wykonane fotografie, a przez to rozwijać w sobie emocjonalny stosunek do ich małej Ojczyzny.