Kończy się rok szkolny, a wraz z nim innowacja pedagogiczna edukacji regionalnej „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana w Przedszkolu Nr 2 im. Kubusia Puchatka. Nadrzędnym celem innowacji było kształtowanie wśród dzieci poczucia własnej tożsamości, poprzez zapoznanie się z historią i dziedzictwem kulturowym Hajnówki, przy jednoczesnym formowaniu postaw zaangażowania się w życie środowiska lokalnego. W czasie wycieczek oraz zajęć przekazywano dzieciom wiedzę związaną z najbliższym otoczeniem: rodziną, tradycjami, miejscowością i regionem. Innowacja pedagogiczna „Hajnówka- moja mała Ojczyzna” realizowana była w roku szkolnym 2023/2024 w grupie II „Kangurki” (3 i 4-latki) od 1 grudnia 2023r. do 17 czerwca 2024r.
Poprzez zajęcia i wycieczki zrealizowano następujące cele:
- 
	Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i więzi emocjonalnej z najbliższym otoczeniem- regionem będącym częścią naszej Ojczyzny. 
- 
	Poznanie za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć edukacyjnych i kulinarnych specyfiki regionu. 
- 
	Dostrzeganie piękna najbliższej okolicy, jej walorów turystycznych i krajoznawczych. Stworzenie okoliczności do uważniejszego spojrzenia na otaczającą przestrzeń- jej jakość, znaczenie i wartość. 
- 
	Przekazywanie tradycji i kultywowanie jej. 
- 
	Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska przedszkolnego, regionalnego i tożsamości narodowej. 
- 
	Rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych i urządzeń medialnych, 
- 
	Rozwijanie poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, w tym symboli narodowych, państwowych i religijnych przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury autochtonicznej (tutejszej). 
- 
	Przygotowanie do dojrzałego życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich. 
Zrealizowane działania:
- 
	Pokaz starych fotografii Hajnówki. 
- 
	Oglądnie pocztówek z Hajnówki. 
- 
	Wycieczka do skwerku miejskiego- oglądanie pomnika żubra. 
- 
	Wycieczka do Urzędu Miasta Hajnówka. Spotkanie z Burmistrzem Miasta- Panem Ireneuszem Kiendysiem. 
- 
	Zapoznanie z symbolami miasta – odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Skąd taki herb? 
- 
	Zapoznanie z historią powstania miasta. 
- 
	Zapoznanie z mapą Polski i miejscem na mapie w którym leży Hajnówka. 
- 
	Zajęcia kulinarne- pieczenie Hajnowskiego Marcinka (wpisanego na ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych) 
- 
	Wycieczka do Miejskiej Biblioteki Publicznej- zapoznanie z książkami o Hajnówce oraz autorami i ilustratorami pochodzącymi z Hajnówki (Tomasz Samojlik i seria o „Żubrze Pompiku”, Agata Łuksza i seria o „Jadzi i Stasiu Pętelce”) 
- 
	Odkrywanie kultury mniejszości narodowych poprzez wycieczkę do Muzeum i Ośrodka Kultury Białoruskiej. Oglądanie wystaw stałych i czasowych. 
- 
	Wycieczka na ścieżkę edukacyjną na Judziance. 
- 
	Poznanie różnych wyznań religijnych obecnych na Podlasiu- wycieczki pod cerkiew i i kościół. 
- 
	Wycieczka do Ośrodka Sportu i Rekreacji. 
- 
	Wycieczka do amfiteatru, oglądanie rzeźb w parku miejskim. 
- 
	Zajęcia w strefie relaksu w Parku Miejskim. 
- 
	Wycieczka do Strefy Żubra Pompika oraz na miejski plac zabaw. 
- 
	Wycieczka na dworzec PKP i wiadukt. 
- 
	Wycieczki i oglądanie murali Hajnowskich. 
- 
	Wycieczki w znane miejsca w Hajnówce (np. rynek miejski, wieża ciśnień, zabytkowe budynki przy ulicy ks. I. Wierobieja) 
- 
	Wycieczka do Hajnowskiego Domu Kultury 
- 
	Wspólne oglądanie wykonanych zdjęć na tablicy interaktywnej 
- 
	Spacery głównymi ulicami miasta. Oglądanie architektury. 
Podczas ewaluacji i oglądania zdjęć oraz pocztówek z Hajnówki znalazło się kilka miejsc, których dzieci nie potrafiły nazwać, ponieważ nie odbyły się tam wycieczki. W związku z tym organizatorki postanowiły kontynuować innowację w przyszłym roku szkolnym. Zmianą będzie forma kolekcjonowania zdjęć z wycieczek. Obecną tablicę zastąpi album w formie A4, który dzieci będą mogły brać w dogodnej dla siebie chwili i wspólnie oglądać wykonane fotografie, a przez to rozwijać w sobie emocjonalny stosunek do ich małej Ojczyzny.
 
 
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
